26. heinäkuuta 2010

Sata faktaa

Maria tunki meille 100 faktaa haasteen, ja mehän tottakai tartuttiin haasteeseen.
Joten tässäpä olis, sata asiaa meistä.

1. Demi haettiin 11vko'n ikäisenä
2. En edes tahtonut koiraa.
3. Mä taisin silloin olla jossain eskarissa.
4. Äiti keksi Demin nimen.
5. Idioottimaisen nimen keksikin..
6. En vieläkään tajua, miksi meille muutti tolleri.
7. Se ei ihan vastaa mun näkemystä mukavasta ja leppoisesta kotikoirasta.
8. Demin kanssa tie on ollut pitkä ja kivinen
9. Sen nätin ulkokuoren alla piilii uskomattoman kiero eläin, joka on samanaikaisesti tajuttoman herkkä, tulinen ja kova kusipääelukka.

10. Ei siis mikään ihanteellinen lapsiperheen lenkkikaveri.
11. Demin olleessa neljän, eksyttiin koirakentälle.
12. Keksin jostain kummasta lajin agility, ja sitähän piti sitten päästä harrastamaan.
13. Muistan pääsykokeesta vaan sen, kuinka onnistuin astumaan koiran tassun päälle heti alkuunsa..
14. Jotenkin me onnistuttiin pääsemään kurssille.
15. Meidän yhteistyö oli kyllä kaukana hyvästä.
16. Demi olisi varmasti ollut ihan tykki harrastuskoira, jos se vaan olisi päätynyt jollekkin pätevälle koiraihmiselle.
17. Miedän treenit alkuaikoina meni lähinnä siihen, kun koira hyppii vasten ja koittaa saada selvää mun säälittävästä ohjauksesta.
18. Monta kertaa meinasin jättää leikin kesken.
19. Tässä sitä silti ollaan, 5½ vuotta myöhemmin.
20. Jotenkin kamalan surullista jättää mummo eläkkeelle syksyllä, kun me ollaan noustu kirjaimellisesti pohjalta aina kolmosiin asti.
21. Se on myös opettanut mulle ihan valtavasti.

 22. Riesa on monen vuoden haaveilun tulos.
23. Taisin kinua toista koiraa suunnilleen siitä asti, kun Demin kanssa aloitettiin harrastaminen.
24. Jos siihen olisi suostuttu, mulla makoilisi täällä sheltti, westie, berni, flatti, pyrtsi, holsku tai bordercollie.
25. Kun lupa irtosi, päädyin kuitenkin tolleriin.
26. Se vaati kuitenkin paljon miettimistä.
27. Demin kanssa oli aikoinaan niin paljon ongelmia, enkä halunnut toista samanmoista.
28. Lopulta päädyin kuitenkin siihen tulokseen, että hallitsen toisenkin tollerin.
29. Sainhan mä Demistäkin lopulta ihan yhteiskuntakelpoisen elukan.
30. Takaraivossa tykyttää kuitenkin pelko epäonnistumisesta.
31. Riesan kanssa on kuitenkin toistaiseksi sujunut hyvin.
32. Huomasin etten olekkaan ihan käsi sen kanssa, ei se koiranpennun kanssa eläminen mitään salatiedettä ole.
33. Riesan nimi päätettiin pari vuotta ennen sen tuloa.
34. Nimi sopii ipanalle kun nenä päähän.
35. Parin vuoden päästä voidaan sitten sanoa, oliko järkevää nimetä koira Riesaksi, kun se virallinenkin nimi on Too hot to handle.

36. Toisaalta, sitten kun me ollaan kisattu pari vuotta ykkösissä, voin vain todeta sen olevan Too hot to handle.
37. Demi on koiratyttöjen keskuudessa simpanssi.
38. Mä olen räkä.

39. En edes jaksa valoittaa nimen alkuperää, se ei kuitenkaan liity mitenkään räkään.
40. Parissa vuodessa sitä on tottunut olemaan räkä, sen kummempia ajattelematta. 

41. Mä uskon ettei koirankoulutus ole mitään salatiedettä.
42. Sitä saa mitä vahvistaa.
43. Joskus useita vuosia takaperin, kun päätin saada Demin ruotuun, tulin lukeneeksi Peetsan kirjan.
44. Siinähän sitä mentiin, suoraan metsään nimittäin.
45. Mä olin tulla hulluksi, kun näin sen jälkeen joka puolella koiran vallankaappausyrityksiä.
46. Sen jälkeen päätin, että on aivan sama missä kohdassa tuo kulkee lenkillä, miten se kantaa häntänsä tai koska se saa ruokaa.
47. Mulla on vaatimaton tavoite koiraharrastuksessa: tahdon olla paras.
48. Se on melkoisen mahdoton tavoite, joten ensialkuun olisi ihan mukava olla loistava ohjaaja, kouluttaja, koulutusohjaaja ja koiranomistaja.
49. Tekemistä siis riittää!
50. Tulevaisuudessa olisi ihan kiva tehdä töitä eläinten parissa.
51. Ala on vielä avoin.
52. Päätin kesäkuussa peruskouluni.
53. En kovin kummoisin arvosanoin.
54. Viimeisenä vuonna homma lähti vähän lapasesta, jonka takia ehdin jo pelätä sitä, pääsenkö lukioon.
55. Pääsin kuitenkin kevyesti sisään, keskiarvoraja oli 5,75.
56. Lopetin koirailun takia muut harrastukseni.
57. No okei, tanssimisen lopetin aikoinaan futiksen takia.
58. Futis taas söi lopussa mun ajasta suunnilleen viisi päivää viikosta, jonka takia sitä saikin heittää hyvästit muullee elämälle.
59. Molemmista harrastuksista on kuitenkin ollut suuri hyöty, ajatellen agilityn ohjausta.

60. Mulla on täällä nyt kaksi väsynyttä tolleria.
61. Kahden tunnin lenkki, kamalassa helteessä ei ollut ihan kuningasidea.
62. Mutta pitäähän koirien nyt juoksemaan päästä..
63. Riesa on varmaan iloisin koiraeläin ikinä.
64. Narulelut on jee, pehmolelut on jee, vinkulelut on jee, patukka on jee, pallot on jee, ruoka on jee, juokseminen on jee, kaikki on jee.
65. Riesa on musta ihan fiksu elikko.
66. Se on myös varustettu ihan kivalla moottorilla.
67. Siitä siis toivottavasti tulee ihan mukava harrastuskoira.
68. Kunhan terveys sallii..
69. Mä en kuitenkaan jaksa stressata luustokuvia vielä.
70. Demi on epätyypillinen noutaja.
71. Se ei mikään syöppö, eikä aina edes koske ruokaansa.
72. Se ei myöskään juurikaan pidä vedestä.
73. Se tippui pentuja laiturilta, ja ui sen jälkeen vasta joskus viisivuotiaana.
74. Nykyään se ui, jos sille heitetään jotain.
75. Aina se ei edes hae heitettyjä tavaroita..
76. Vuosi 2008 oli mun ja Demin huippuvuosi.
77. Sinä vuonna voitettiin nuorten suomen mestaruus, noutajamestaruus sekä seuramestaruus. Oltiin myös seuran agilityharrastajia.
78. 09 noustiin kolmosiin, mutta kummoisempaa menestystä ei saatu aikaan.
79. Tänä vuonna ollaan kisattu vaan vähän, ja tehty ihan kivaa tulosta. Hallimestaruus, juoniori cupin finaalipaikka ja nuorten avo sm kultaa.
80. Ihan mukava eläköitymisvuosi siis mummolla.
81. Riesan kanssa toivottavasti jatketaan siitä mihin Demin kanssa jäätiin.
82. Vaikka olenkin jo henkisesti valmistautunut siihen että me tahkotaan ykkösissä pari vuotta, ja siihen perään kakkosissa toinen samanlainen.
83. Ja siihen että taipparit saadaan läpi joskus kun koira on kymmenen.
84. Vaikka ei niillä tuloksilla niin väliä, kunhan molemmilla on kivaa.

85. Demi rrakastaa mummolaa.
86. Musta se on aivan tajuttoman raivostuttavaa. 
87. Koira piippaa ja kävelee remmissä juuri niin ettei vedä.
88. Se luultavasti johtuu siitä, että koira on pienestä pitäen saanut siellä jotain herkkuja, eikä mummi juuri komenna.

89. Toivon ettei Riesa ota mallia.
90. Koiraharrastus on siitä kiehtova, ettei kukaan voi koskaan tietää kaikkea.
91. Mä olen kuitenkin utelias ihminen, ja tahdon oppia mahdollisimman paljon.
92. Koulutusohjaajakurssi oli oikein mielenkiintoinen.
93. Mun vieressä sattui istumaan silloinen kaksinkertainen (nykyään kolminkertainen) suomenmestari ja maailmanmestari, joka on aloittanut lajin harrastamisen ennen kun mä olin edes syntynyt.
94. Siinä vaiheessa sitä mietti miksi mä olen siellä.
95. Läpi kuitenkin päästiin, ja kotiin lähdettiin pää täynnä uusia ajatuksia.
96. Mä elättelen yhä toivoa siitä, että Riesa jäisi mediksi.
97. Se on nyt vajaa 7kk ja korkeutta yhä vajaa 40cm.
98. Siitä tulis niiin makee.
99. Sitten harmittaa, jos siitä jää joku 44cm.
100. Tärkeintä on kuitenkin yhteinen hauskanpito, oli se minkä kokoinen tahansa.

No siinä olis. Viimenen kymppi otti vähän koville. Toivottavasti en kamalasti toistanut itseäni, kirjoitin aika monessa pätkässä, enkä muista mitä olin aiemmin kirjoittanut.


Haastan Verpun ja Saaran !

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti